Vierzon Tractoren Walter Graafmans

Mijn naam is Walter Graafmans en ik woon in Riel. Als lid van de KPJ (voetbal) was ik van het begin af al helper bij de trekkertrek die elk jaar georganiseerd werd. De trekkertrek bestaat zoals jullie al gezien hebben uit 3 onderdelen, namelijk trekkertrek, oldtimershow en boerendag. Je kunt daar 3 leeftijdscategorieën aan verbinden. Bij het trekkertrek onderdeel vooral de jeugd, bij de oldtimers de dertigers en veertigers en aan de boerendag de veertig plussers. Gezien mijn leeftijd voelde ik met het beste thuis bij de oldtimers en werd ik lid van het H.M.T. Om volwaardig lid te kunnen zijn, moet je in bezit zijn van zo’n oude tractor. Dus heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken zelf een roestig stuk ijzer op wielen gekocht.

Toen ik opzoek ging naar tractoren kwam ik bij een handelaar die verschillende tractoren had staan. Twee daarvan leken mij wel wat, een Lanz Bulldog en een Vierzon. Allebei de merken waren één cilinder tractoren. Aangezien ik nog nooit van Vierzon gehoord had, heb ik voor het onbekende gekozen. De Vierzon van het type 201 werd aangeschaft.

Waartoe dit alles kan leiden zal blijken uit het vervolg van mijn verhaal. Hieronder geef ik een opsomming van de tractoren welke ik in mijn bezit heb en reeds heb opgeknapt.

Vierzon 201:

De Vierzon van het type 201 is afkomstig uit Frankrijk. Het is een één cilinder tractor met een inhoud van 3200 cm³. Dat geeft een vermogen van 18 pk en de tractor weegt 1290kg. Dit type tractor heeft 6 versnellingen, 5 vooruit en 1 achteruit. Het maximaal haalbare toerental is 1000 omwentelingen per minuut, de snelheid is dan 16 km per uur. Het type 201 werd gebouwd van eind 1952 tot 1958. Mijn tractor werd gebouwd in 1954. De restauratie begon in januari 1995 en was gereed in 1996.

Zo werd de tractor in de werkplaats gereden, mijn kinderen wilden toen al helpen:

De tractor is zoals u ziet volledig uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe lagers:

Na een jaar werken aan deze tractor is dit het resultaat:

Vierzon 302:

Nadat de Vierzon 201 gereed was, begonnen mijn handen weer te jeuken. De volgende tractor werd aangeschaft. Het was wederom een Vierzon, maar een zwaardere uitvoering namelijk het type 302. De 302 is ook een één cilinder tractor met een cilinderinhoud van 5300 cm³. Dit geeft een vermogen van 30 pk en weegt 2190 kg. De tractor heeft 6 versnellingen, 5 vooruit en 1 achteruit. Het maximale toerental is 800 omwentelingen per minuut, de snelheid is dan 20 km per uur. Het type 302 werd gebouwd vanaf 1950 tot 1958, mijn tractor in 1954. De restauratie begon in oktober 1998 en was gereed in december 1999.

De 302 zag er beter uit dan de 201, maar dat was maar schijn. Men had een tractor met de kwast een nieuw kleurtje gegeven. Dus bij nadere inspectie moest er meer vervangen worden zoals spatborden en beplating rondom de dieseltank.

De foto geeft een goed beeld welke onderdelen ik opnieuw heb moeten maken. Ook moesten er wat lagers in de versnellingsbak vervangen worden.

Maar na een restauratie periode van ongeveer 1,5 jaar mag het resultaat gezien worden.

Vierzon 101:

In de zomer van 1999 werd een tweewielige tuinbouwtractor aangeschaft. Het is een tractortje van het merk Farryman, een één cilinder diesel tractor en heeft een vermogen van 10 pk en weegt 200 kg. De tractor heeft 5 versnellingen, 4 vooruit en 1 achteruit. De maximale snelheid is ongeveer 10 km per uur. Het bouwjaar van deze tractor heb ik niet meer kunnen achterhalen. Met de restauratie ben ik in december 1999 begonnen en de tractor was gereed in augustus 2000, deze tractor was voor mijn oudste zoon die toen jarig was.

Zoals u ziet werd de uitdaging steeds groter, want deze tweewielige tractor moest een kleinere versie worden van de Vierzon 302:

De hoeveelheid te maken onderdelen werd steeds groter en ik had mezelf als doel gesteld, dat de tractor op 6 augustus gereed moest zijn. Het moest een verjaardagscadeau worden voor mijn zoon Jeroen.

De datum 6 augustus werd gehaald en u mag zelf oordelen of het schaalmodel, verhouding 2:1, gelukt is. Na de creatie van de kleine Vierzon was de drang groot om weer een groter exemplaar te restaureren.

Vierzon 401:

In het najaar van 2000 werd naar het plaatsje Wedde in Groningen gereden. Daar stond een Vierzon 401 te koop. De prijs was wel wat aan de hoge kant, maar de tractor werd toch aangeschaft. De Vierzon 401 is wederom een één cilinder met een inhoud van 10200 cm³ oftewel ongeveer 10 liter. Het maximale toerental is 600 omwentelingen per minuut, de snelheid is dan 20 km per uur. Het type 401 werd gebouwd van 1950 tot 1952, mijn tractor is van 1950. De restauratie begon in september 2001 en was gereed in november 2002.

De tractor werd door een transportbedrijf in Riel afgeleverd. De afstand vanaf Groningen naar Riel is anders moeilijk te overbruggen.

Van de landbouwuitvoering wilde ik een weguitvoering maken, zoals men die ook heeft bij de Lanz Bulldog. Daarbij moesten er wat extra aanpassingen gedaan worden, zoals andere tandwielen in de versnellingsbak. Daardoor wordt de maximale snelheid ongeveer 30 à 35 km per uur. Ook heb ik er een voorscherm opgezet en de verende stoel vervangen voor een bank.

De tractor is in november 2002 gereed gekomen. De restauratie tijd is weer ongeveer 1,5 jaar.

 

Hieronder ziet u een verzameling van mijn Vierzon tractoren en het begint weer te kriebelen. Daarom begin ik weer te zoeken naar een nieuwe uitdaging, wederom een Vierzon.










Copyright © S.T.T.A. 2010 - 2017