Er staat niets op de agenda. |
VOLKSWAGEN TRANSPORTER
Het Volkswagenbusje bestaat dit jaar 65 jaar maar gaat nog lang niet met pensioen. De Nederlander Ben Pon, die importeur van de VW is, heeft een belangrijk aandeel gehad in de ontwikkeling van de VW-bus.
Pon ziet tijdens een rondleiding door de VW-fabriek in Wolfsburg in 1947 een door de productiemedewerkers zelf in elkaar geflanst wagentje waarmee ze zware materialen binnen de fabriek vervoeren. Naar aanleiding hiervan schetst hij een op de Kever gebaseerd busje. Een schets die overigens is opgenomen in de collectie van het Rijksmuseum. Pons filosofie is dat Europa in die naoorlogse periode wel een goedkope transportauto kan gebruiken. Hij laat zijn idee zien aan de Amerikaanse kolonel die het bewind voert over de VW-fabriek maar die moet hem teleurstellen: er is op dat moment geen capaciteit om de vracht-Kever te bouwen. Maar wie weet dat hij ooit …..
Dat ooit komt snel want na een paar prototypen wordt in 1950 de eerste Transporter geproduceerd, op basis van het ontwerp van Ben Pon.
Het busje is meteen een daverend succes. De T1 is te koop in een aantal uitvoeringen, met of zonder raampjes, voor vracht- of personenvervoer: Opvallend detail is de ‘gespleten’ voorruit; gewelfd glas is duur. Dus krijgt de bus twee vlakke raampartijen, gescheiden door een spijltje. Je zou denken dat de ontwerpers in die tijd niet zo bezig zijn met ‘top of mind’ en dat soort hedendaagse marketingtermen maar het grote VW-logo op de voor- en achterzijde moeten we toch echt zien als ‘de blikvanger’.
Het succes van het VW-busje is dat het zo’n ideale kampeerwagen is. Dat is voor een groot deel te danken aan de firma Westfalia want die komt met ‘bouwpakketten’ om de bus om te bouwen voor kampeertripjes. Een tafeltje in de ene deur, een kastje in de andere, een hangmat voor de kleintjes, dat soort werk. Ruim is het allemaal niet maar voor de avonturiers die in de jaren vijftig Europa willen verkennen, is dat groot genoeg. En voor de hippies die halverwege de jaren zestig door de Verenigde Staten trekken, kan hun onderkomen niet knus genoeg zijn – vrije liefde, weet je wel.
Elke zichzelf respecterende, langharige werkschuwe jongere moest in die tijd een Volkswagenbusje hebben om zichzelf te vinden.
De T1 wordt maar liefst zeventien jaar gebouwd alvorens hij wordt opgevolgd door de T2. En dan begint de zegetocht van het Volkswagenbusje pas écht. De tweede generatie zit namelijk beter in elkaar dan de T1: hij is groter, comfortabeler en rijdt stukken lekkerder. De bouwpakketten van Westfalia zijn niet meer nodig; de T2 is gewoon te koop als volledig uitgeruste kampeerwagen, inclusief een uit de spoelbak ‘springende’ kookplaat. De door zijn grote zijramen panoramabus genoemde T2 heeft misschien een net iets minder schattig uiterlijk dan zijn voorganger, natuurlijke charme en aantrekkingskracht ontbeert ie zeker niet. De T2 verdween in 1979 uit onze showrooms maar in Brazilië rolde eind 2013 pas de laatste van de band. De 1200 exemplaren van de Last Edition waren ondanks hun hoge prijs (zo’n 30 mille) zo verkocht. Overigens haalde VW het busje niet van de markt omdat men het ouderwets vond. Nieuwe Braziliaanse wetgeving stelde airbags en ABS per 1 januari 2014 verplicht en dat zou een té duur geintje worden voor de T2. Zo kwam er dik een jaar geleden een einde aan een tijdperk.
De T3 is minder aaibaar. De in 1979 geïntroduceerde bus is zakelijker dan al zijn voorgangers, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het wel een perfecte kampeerbus is. Maar over de T4, de T5, en waarschijnlijk de dit jaar te verschijnen zesde generatie van de Volkswagenbus kunnen we kort zijn: dat zijn oerdegelijke bussen.
65 jaar nadat de eerste T1 de fabriek uit rolde, is het Volkswagenbusje een icoon. Iedereen is er gek op, van jong en oud, van studentje tot bankdirecteur. Deze Volkswagenbusjes zijn op onze Boerendag aanwezig. En laten ons zien op wat voor manier ze genieten van hun oldtimer. Ze stellen hun voertuig tentoon op ons oldtimerveld. De eigenaars zijn bereid om jullie vragen te beantwoorden zoals de restaurautie en het rijden met deze klassieker. De VW-busclub rijdt in de loop van de middag het defilé in onze demoring met een duidelijk commentaar over hun hobby.
Van de eerste T1 tot de latere types proberen we jullie deze dag te laten genieten.
Zijn er nog eigenaren van de Volkswagenbus en andere oldtimers die aanwezig willen zijn op de Boerendag & Oldtimershow op zaterdag 12 augustus? Meld je dan aan via de website: www.boerendagalphen.nl
Copyright © S.T.T.A. 2010 - 2024