Er staat niets op de agenda. |
In de eerste wereldoorlog ontwikkelde renault de FT tank die tijdens deze oorlog zeer succesvol was. De eerste renault rupstrekker was de GP deze trekker was afgeleid van de FT tank. De trekker had een 4 cilinder renault benzinemotor van 30 pk.
Na de GP kwam de HI rupstrekker. De eerste renault wieltrekker was de HO met 20 pk renault benzinemotor.
In 1927 kwam de PE op de markt met dezelfde motor. In 1931 werd de PE opgevolgd door de PE 1.
In 1928 kwam de eerste semidieseltrekker met een 2 cilinder gloeikopmotor de RK. In 1933 kwam de VY met een 4 cilinder renault dieselmotor van 30 pk. Tot het begin van de tweede wereldoorlog kwamen nog verschillende benzine en dieseltrekkers op de markt zoals de VI, VY, YL, AFV, AFX en AFM. Tijdens de tweede wereldoorlog werden ook nog wel trekkers gemaakt, maar niet in grote aantallen. Door gebrek aan benzine en diesel konden de trekkers ook van gasgeneratoren voorzien worden.
Na de oorlog kwam een nieuwe serie trekkers gebaseerd op bestaande techniek. Deze trekkers hadden allemaal 4 cilinder renault benzinemotoren. In 1951 kwamen de eerst naoorlogse trekkers met dieselmotoren afkomstig van Perkins en Hispano-Hercules. In 1956 kwam renault met een kompleet nieuwe serie trekkers de D serie. Op 1 type na waren dit allemaal diesels. Deze dieselmotoren waren afkomstig van MWM of Perkins.
De D 22 met 2 cilinder luchtgekoelde MWM motor werd het meest verkocht. In 1960 kwam de N serie met dezelfde motoren maar met een nieuwe hefinrichting. In 1963 kwam de super serie, nieuw waren de super 4 en 5 met alfa-renault dieselmotor. In deze periode werd Porsche in Duitsland overgenomen en werden Renaults in de Porschefabriek gemaakt. De Renaults die in Duitsland werden gebouwd waren rood van kleur.
Renault heeft in zijn geschiedenis veel verschillende merken motoren gebruikt, o.a. MWM, Perkins, Alfa-Renault, Deutz en Johndeer. Ook is renault altijd populair geweest met zijn smalspoor en wijnbouw trekkers. Bij de zwaardere trekkers waren de Master 1 en 2 populair.
In 1973 kwam Renault met de meest uitgebreide serie in zijn geschiedenis. De meest populaire waren wel de 461, 551 en 651. De Gebr Gosens uit Gilze hebben zeer veel van deze trekkers verkocht. In 1981 kwam de nieuwe kleurencombinatie antraciet/licht oranje. Je kreeg toen de S serie zoals de 461S, 551 S, 651 S enz.
In de jaren tachtig kwamen veel kleine series zoals de TX, TS, RS, en LS serie. In de jaren 90 de MX en PX serie. Later kwamen nog de Cergos, Ceres, Ares en Atles serie. In 2004 werd Renault overgenomen door Claas. Claas ging toen gewoon door met de produktie van de Celtis, Ares en Atles serie. Dit was het einde van de Renault landbouwtrekker geschiedenis.
Copyright © S.T.T.A. 2010 - 2024