Er staat niets op de agenda. |
Het thema van dit jaar bestaat uit 2 merken wat in de jaren 70 werd samen gevoegd door Tenneco.
In 1971 werd het toenmalige zelfstandige bedrijf J.L. Case Co opgekocht door Tenneco Deze holding kocht in 1972 de Engelse David Brown fabriek op om in Europa meer vaste voet te krijgen.
Door de overname kreeg de importeur voor Nederland Techno- Import uit Rotterdam en later vanuit Elst naast de David Brown ook Case trekkers als vertegenwoordiging. Vrij snel na de overname werd de merknaam gewijzigd in David Brown Case en krijgen de trekkers ook een ander uiterlijk.
Het eerste deel hoort bij Jerome I Case.
Case was in 19de eeuw een van de bekendste fabrikanten van onder andere ploegen, dorsmachines, locomobielen en stoomtrekkers. Het handelsmerk, een adelaar op de globe.
De Case-dorsmachines en stoomtrekkers waren beroemd. De dorsmachines werden nog tot na 1945 gebouwd.
Oprichter Jerome Increase Case (1819-1891) werd geboren in Williamstown New York als een zoon van een boerenfamilie. Van kindsaf aan heeft Jerome interesse in de landbouw en de mechanisatie daarvan. In 1842 heeft hij een hand aangedreven dorsmachine gekocht die hij sterk heeft verbeterd en onder eigen naam ging verkopen.
In 1911, 70 jaar later, verbreedt J.I. Case het productieprogramma met machines voor de wegenbouw, om in het jaar daarop in Racine (Wisconsin) te beginnen met de productie van landbouwtrekkers.
Het eerste ontwerp was een horizontale twee -cylinder petroleummotor, die bij 365 omw/min
30/60 pk ontwikkelde. Hierop volgde in 1913 een kleiner model, eveneens een twee-cylinder, tegenover elkaar, met een vermogen van 12/25 pk. In 1915 kwam er een verticale vier-cylinder uit met één voorwiel. Tot 1929 hield men vast aan dwarsgeplaatste motoren en daarna ging men over op een meer conventionele bouw. Wel heeft men tot 1950 kettingen in plaats van tandwielen voor de eindvertraging toegepast.
In Nederland werd 1919 Case door Boeke en Huidekoper vertegenwoordigd. In de jaren dertig ging de vertegenwoordiging over naar Van Driel en Van Dorsten. In 1972 komt het door de samenvoeging
bij Techno-Import.
Case stoomtractor
Case VA
In 1945 kwamen meer moderne typen onder andere de VA, de S, de D en de LA. De VA en de S werden in een hoge uitvoering geleverd en voor verzorgingswerk gebruikt. In de periode 1953 tot 1956 werd bij het uitbrengen van de nieuwe serie de lettercode vervangen door een cijfercode. Voor ons land waren dit de typen 300, 400 en 500. Het motorvermogen was ook toegenomen. Het type 500 dateerde van 1953 en was alleen met een zes-cylinder diesel kopklepmotor leverbaar en had een vermogen van 65 pk. Deze werd uitgevoerd met een vier versnellingsbak. Het model 400, vanaf 1954 in productie, werd normaal met een vier-cylinder dieselmotor uitgerust, doch kon op verzoek van een petroleummotor worden voorzien. Beide motoren hebben het vermogen van ongeveer 50 pk.
Case 500
In 1956 werd het type 300 uitgebracht. Het was oorspronkelijk bedoeld voor kleinere bedrijven.
Van 1956 – 1958 werd het type 350 uitgebracht met 42 pk In 1957 werd het type 600 aan toegevoegd.
In 1957 werd de firma A.T.C. een klein particulier bedrijf dat de dieplepel had ontwikkeld. Case bouwde hier de hydraulische voorlader op en kreeg de eerste graaflaadcombinatie met het type 320. In de loop der jaren is met deze constructie, vele modellen verkocht.
De B serie is van 1958 tot 1960 verkocht in 12 verschillende vermogens en uitvoeringen.
De kleinste was de 200B met 26 pk en de grootste 900B met 66 pk.
Daarna werd in 1960 de 30 serie geintroduceerd, die zijn tot 1969 leverbaar geweest.
Elke tractor kreeg in de lijn een zwaardere motor en een betere transmissie en de optie van een driepuntshefinrichting. Deze serie bestond uit 330, 430, 530, 630, 730, 830 en de 930.
Case 730
Van de zware tractoren komen de volgende types uit.
In 1964 komt het type 1200, een enorme vierwielaandrijving en vierwielbesturing met 106
pk. Het woog meer dan 17.000 kg en kost meer dan $20.000. Dit was een trekker voor grote boeren die veel te ploegen hadden, en is gebouwd tot 1969.
De 70 serie word in 1969 geintroduceerd met het grootste model 2670 met 219 pk aan de aftakas.
In 1970 is J.I. case overgenomen door Tenneco Inc. van Houston.
Bekende fabrieken die in Europa zijn overgenomen door J.L.Case
Midden in de jaren vijftig ging het bergafwaarts met Vierzon en in 1957 nam de Amerikaanse Case Company een meerderheidsbelang in Société Vierzon , om hiermee hun invloed op de trekkermarkt in Europa uit te breiden. Maar ook Case kon SFV ondanks de modernere tractoren met kunstof motorkap niet redden en ging begin zestiger jaren ten onder.
De grondverzetmachines van Poclain uit frankrijk is in 1974 overgenomen en zijn nog steeds onder de merknaam Case te koop, ze leveren onder andere rups en mobiele graafmachines, minigravers, graaflaadcombinatie, wielladers, schrankladers en rupsdozers.
Historie David Brown
David Brown Engineering Limited was een Britse tractorfabriek die veel bekende landbouwvoertuigen heeft geproduceerd. De fabriek fabriceert sinds de overname van de tractordivisie vooral versnellingsbakken en tandwielen.
David Brown trekkers werden geproduceerd tussen 1939 en 1988.
David Brown was in zekere zin eigenwijs en maakte en veranderde dingen aan hun trekkers die andere merken niet deden, voorbeeld bij David Brown werd de olie uit de aandrijving ook gebruikt voor de hefinrichting.
Naast trekkers bracht de fabriek ook aanbouwwerktuigen zoals ploegen op de markt.
Het bedrijf was een dochteronderneming van het plaatselijke familiebedrijf David Brown en Zonen (Huddersfield) B.v. en ging samenwerken met Harry Ferguson.
Uit deze samenwerking ontstond als eerste de Ferguson-Brown tractor.
Het Ferguson-Brown model was de eerste produktietractor in de wereld voorzien van een hydraulische lift en een convergerende 3-wijzen verbinding; een concept dat al snel een belangrijk onderdeel vormde voor het ontwerpen van tractoren over de hele wereld.
De Ferguson-Brown tractor heeft een watergekoelde 4-cilinderbenzine- of benzine/petroleummotor.
De transmissie bestaat uit drie versnellingen vooruit en één versnelling achteruit. Tevens beschikt de Ferguson-Brown tractor over onafhankelijk geremde wielen. Er zijn ongeveer 1350 Ferguson-Brown tractors gemaakt.
De laatste 20 zijn gebouwd in de Meltham fabriek. Ferguson en Brown zijn uit elkaar gegaan en Brown is verder gegaan met het bouwen van tractoren.
Ferguson-Brown David Brown VAK
Het eerste model dat werd ontwikkeld was de VAK1.
De David Brown VAK1 heeft een watergekoelde 4-cilinderbenzine of benzine/petroleum motor.
Ook deze tractor heeft drie versnellingen vooruit en één versnelling achteruit.
De spoorbreedte is instelbaar door middel van rondvormige wielnaven en voor de werktuigdiepte heeft David Brown een gepatenteerd systeem ontworpen.
Voordat de VAK1 echt in grote produktie kon worden genomen, begon de oorlog.
Oorlogsperiode
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn ze met het Engelse leger taskmasters (vliegtuigslepers) gaan maken. Ook werd de gewone tractor tijdelijk buiten productie gezet, DB was wapens, munitie en voertuigen gaan maken voor het Engelse leger. Mede dankzij DB is de wereld bevrijd zou je kunnen zeggen.
Na de 2e WO zijn ze verder gegaan met de tractoren, toen kwam de VAK 1A uit. Een sterke 4 cilinder 40 pk benzine motor.
In 1947 werd de David Brown cropmaster (1947-1953) geïntroduceerd. Deze tractor wordt aangedreven door een watergekoelde 4-cilinder kopklepmotor met directe ontsteking en koude startinrichting. Het cilinderblok bestaat uit één gegoten stuk.
De nokkenaslagers en de hoofdoliekanalen zijn geïntegreerd in het gegoten cilinderblok. David Brown maakte zich in deze tijd populair door vele extra's als standaard toe te voegen aan de tractoren. Zo werden de tractoren uitgerust met een hydraulische hefinrichting, een draaibare trekstang en elektrische verlichting. Na de David Brown cropmaster werden nog diverse modellen geïntroduceerd. Zoals de DB 2D, DB 25 & 30 en de DB 50 (zie foto). Deze tractor heeft een 6 cilinder David Brown diesel motor. Hiervan zijn er niet veel gemaakt, om precies te zijn 1260, in de jaren 1953 t/m 1956. Voor zover als we hebben kunnen nagaan zijn er maar 2 in Nederland.
De DB Crowler en Industrial met een vermogen van ieders 50 pk.
David Brown 50 D Bouwjaar 1956 David Brown Cropmaster Smalspoor (1952)
DB 2D werktuigdrager DB vliegtuigsleper
Modellen
In 1958 kwam de DB 900 uit, deze werd opgevolgd door de 950 I (IMPLEMATIC ). In de jaren ’60 kwam ook de volgende types uit 850 I, 880 I, 990 I. Een kleiner model was de 770 S (SELECATAMATIC), 780 S en de 880 S, deze waren voorzien van een 3 cilinder Dieselmotor. Met 4 cilindermotor waren de 990 S en de 72 pk sterke 1200 S
Bepaalde modellen (990) zijn er meerdere versies van gemaakt, tot aan 1983 toe! De Amerikaanse 3800 en 4600 zijn dezelfde als 770 en 880 maar dan op benzine! De Implematic 990 had ook een autodrive (volledig automaat maar deze was minder populair).
In de jaren ‘70 komt er al de eerste veranderingen onder het merk. Nu staat er op de motorkap DAVID BROWN-CASE. De volgende types die op de markt zijn, 885 S met een 48 pk 3 cilindermotor. De verdere uit deze serie hebben een 4 cilindermotor. 995 S en daarna 996 S, de 1210 S, 1212 S, 1410 S, 1412 S.
In 1980 komt de 90-serie met als de kleinste 1190 en hier is de grootste een kniktrekker de 4690 van 233 pk. Toonaangevende cabines op de DB 1190 t/m 1690: luxueze-praktische-comfertabele cabines, welke één geheel vormen met de trekker, werden standaard. Op de 2090 t/m de 4690 werd de geluidsarme CASE cabine gemonteerd met de comfortabel in 8 standen verstelbare fauteuil; verwarming-airconditioning en een verstelbaar stuurwiel. Alle DB modellen worden geleverd met een Synchromesh versnellingsbak met 12 versnellingen vooruit en 4 achteruit, terwijl de DB 1490 en 1690 geleverd kunnen worden met de Hydra-Sift. De Case modellen 2090-2290-2390 en 4690 worden geleverd met de Power-shift transmissie. 4-wielaandrijving is leverbaar op de DB 1290-1390-1490 en de 1690. Buiten de 1690 zijn de andere types ook te leveren in verhoogde uitvoering.
David Brown 1190 Case 4690
De 94-serie bestond uit de 1194 met 48 pk, de 1294 met 61 pk, de 1394 met 72 pk en de 1494 met 76 pk, terwijl een geheel nieuwe 1594 van 95 pk en tot slot de 1694 van 108 pk.
De grotere 2094 met 121 pk en de 2294 met 141 pk en twee 4 WD, de 4694 van 236 pk en de grootste 4894 met 277 pk, werden geproduceerd in Racine, Wisconsin.
De laatste DB werden in nieuwe kleurstelling IH red geleverd. De laatste trekkers droeg de David Brown naam en witte roos van York en rode roos van Lancaster embleem met betrekking tot DB fabrieken in Meltham en Leigh.
Starten
DB heeft een andere manier van starten, een makkelijkere. De meeste oudjes moeten voorgloeien, dat hoeft niet, een speciale vlam geeft warmte als de startmotor gaat draaien. DB staat ook bekend om het goede starten, en met de coldstart erbij loopt hij zeker. Met de coldstart krijgt de motor iets meer brandstof (200 toeren erbij bij vol gas).
Hefinrichting
Ferguson was de uitvinder van de hefinrichting maar had niet de middelen om een tractor te maken. Door samenwerking met David Brown ontstond de Ferguson-Brown, de eerste tractor met drie-punts hefinrichting.
De Implematic was tussen 1955 en 1965 en had te maken met de hefinrichting. De Selectamatic was tussen 1965 en 1986 en had met de verschillende standen te maken qua hydrauliek.
Aftakas
DB had op alle landbouwmodellen een hefinrichting en een aftakas (spreekt uit: af-tak-as). Die ook wel PTO (power take off) genoemd werd. Vanuit de versnellingsbak liep één of meerdere assen voor de pto. Deze had 90% van het motorvermogen tot z'n macht. Deze as was in en uit te schakelen met de koppeling. De "Livedrive" was doordraaiende aftakas en met een hendeltje was er zowel 540-1000 toeren mee in te stellen.
Vierwielaandrijving (4WD)
David Brown kwam in 1967 al met de 1e vierwielaangedreven tractor, de 1200 Selectamatic 72 pk. De voorwielen waren even groot als de achterwielen. Volgens bronnen zijn er maar 100 van gemaakt en vond DB dat kleinere voorbanden makkelijker waren.
Hydra Shift
David Brown was een snelgroeiende tractorfabrikant, in 1972 kwamen ze met de Hydra-Shift. Een half automaat. (onder belasting schakelen). Zowel terugschakelen als doorschakelen was makkelijker dan de manuel gearbox tractoren.
Wat zijn de voordelen van de hydra-shift systeem:
De versnellingen, 12 vooruit en 4 achteruit zijn in 3 groepen ingedeeld, de zogenaamde:
Kruipgroep, werkgroep en transportgroep. In iedere groep zijn 4 versnellingen, die per groep
vloeiend op elkaar aansluiten. Daarbij moet , in zijn algemeenheid gezegd worden dat, in tegenstelling tot velen, bij David Brown/Case, als we spreken van 12 versnellingen, dat dan ook 12 verschillende snelheden zijn. In iedere groep kan men zonder te ontkoppelen vier maal, naar hoog of laag schakelen. Geen schokken, maar geruisloos en direct. Daarbij blijft afremmen op de motor mogelijk, zoals bij een normale versnellingsbak (zeer belangrijk bij transport van zware vrachten, op dijken, heuvels en hellingen).
Het voordeel is bovendien dat men tijdens dat schakelen, de gekozen motor- en aftakas toerentallen blijft behouden, en ook tijdens dat vier maal schakelen in iedere groep , niet stopt. Dat is een niet te evenaren voordeel bij gebruik van: of een door aftakas aangedreven machine of een getrokken werktuig.
In 1955 neemt Brown het internationaal gerenommeerde bedrijf Harrison, McGregor and Guest Ltd. of Leigh, Lancashire over. Dit bedrijf staat bekend om zijn brede assortiment aan machinerie (maaiers etc.). Na een intensieve modernisering van het bedrijf komt er in 1971 een volledig nieuwe fabriek bij in Meltham. Deze fabriek is op dat moment de meest moderne van heel Europa vanwege meerdere unieke kenmerken, de productietechnieken en de nadruk die werd gelegd op de controle van kwaliteit. Tegen deze tijd is het Brown emperium de derde grootste tractorbouwer van Engeland
1972 wordt een bijzonder jaar. In dat jaar wordt Brown opgenomen in het internationale conglomeraat Tenneco Inc., ook bekend van de Case. Onder de vlag van Tenneco werken Brown en Case actief en nauw met elkaar samen. En succesvol! Een mooi resultaat van deze samenwerking is ook de kleurensamenstelling die ontwikkeld wordt voor de tractoren: wit, rood en zwart.
In 1986 valt vervolgens het doek voor de Brown historie. In dat jaar laat Tenneco Case de leidende naam zijn voor de tractors en laat David Brown als merk vallen (in dat jaar ontstaat trouwens ook Case IH). Twee jaar later, in 1988 verdwijnt het laatste stukje historie van David Brown. In dat jaar gaat de fabriek in Meltham dicht en blijft er niets meer over van wat er sinds 1939 is opgebouwd.
David Brown is een veelzijdig bedrijf uit Engeland, de tractorafdeling was een onderdeel en werd overgenomen, DB bestaat nog steeds en maken enorme tandwielen en versnellingsbakken.
Copyright © S.T.T.A. 2010 - 2024