Er staat niets op de agenda. |
De historie van Volvo
Volvo BM AB van 1832 tot heden.
Eskilstuna, Zweden.
In de herfst van 1832 startte Johan Theofron Munktell een technisch machinefabriekje. Hij werd daarvoor gevraagd door de vrijstad Eskilstuna en de Carl-Gustaaf geweren fabriek.
Hij kreeg voor de oprichting 200 Zweedse Rijksdaalders gedurende 3 jaar van de stad Eskilstuna. Hier werd de grondslag gelegd voor het tegenwoordige Volvo BM concern.
De onderneming van Munktell vertoonde een zeer snelle groei met onbeperkte mogelijkheden.
Ook omdat in Zweden veel ijzererts in de grond zit.
Munktell maakte verschillende machines waaronder houtzagen, stoommachines, locomotieven, persen, draaibanken, tractoren, wegschaven en dorsmachines. Dit zijn de voorgangers geweest van de laders en dumpers van onze tijd. Dank zij de jarenlange technische traditie en vakkennis heeft Volvo BM een leidende positie verworven op de wereldmarkt als fabrikant van industriemachines.
Van 1853 tot 1921.
In 1853 leverde Munktell de eerste met stoom aangedreven locomotief voor de in aanleg zijnde Zweedse spoorwegen. De productie van stoommachines werd het grootste verkoop succes van de onderneming, er rolden 31 stoomlocomotieven en bijna 6000 locomobielen de fabriekspoorten uit.
Jean en Carl-Gerhard Bolinder uit Stockholm.
De gebroeders Jean en Carl-Gerhard Bolinder uit Stockholm, die in de jaren 1890 de eerste in serie gebouwde verbrandingsmotor met de tweetakt ruw-olie motor konden presenteren; dit volgens het ontwerp van hun medewerker ingenieur Rundlof, bleken de juiste kar getrokken te hebben. Volgens krantenberichten uit die tijd werd hierdoor de naam Bolinder bekend over de hele wereld.
Vooral bij de scheepsmotoren waar hoge eisen aan gesteld werden wat betreft bedrijfszekerheid, kon Bolinder zich goed handhaven.
In 1920 had deze motor een marktaandeel van 80% over de hele wereld, de naam Bolinder stond bekend voor zekerheid en kwaliteit.
Munktells tractor 1913.
Munktell had zijn eerste ruw-olie motor ontwikkeld, en in 1913 kwam de eerste MUNKTELLS trekker op de markt, een werkelijk grote trekker met achterwielen van 2 meter doorsnee en twee cilinder motor van 30 PK. Opmerkelijk is de inhoud van de radiateur van 400 liter in een koud land als Zweden, zijn gewicht 8200 kg. Deze trekker kende een beperkt succes.
In 1922 werd door MUnktell de HK 22 van 26/30 pk ontworpen met een 2 cilinder staande gloei-kop motor van 7,3 liter.
1932 AB Bolinder Munktell.
Het nieuwe productie programma van de onderneming omvatte tractoren, wegschaven en motorwalsen. Toen kwam de zware malaise van de dertiger jaren die de hele wereld teisterde en de exportmarkt zakte in elkaar. De eigenaars van Bolinder en Munktell besloten tot een fusie van beide merken. Zo ontstond in 1932 de AB Bolinder- Munktell, verkort BM.
Ze konden zich goed aanpassen aan de omstandigheden van die tijd. Van de vrij logge producten maakten ze lichtere en functionelere producten. Door het gebrek aan ruwe olie gingen ze motoren bouwen die liepen op generatorgas, die ook in de vliegtuigen werden gebouwd.
Bolinder- Munktell ging niet bij de pakken neerzitten door de malaise, maar bracht hierdoor iets nieuws op de markt.
Bolinder - Munktell na de oorlog.
Na de oorlog moest er opnieuw gezocht worden. De ruw-oliemotoren werden nu vervangen door een type diesel motor van hoge kwaliteit: vier-tact directe-inspuiting met een groot rendement. Hierdoor werd de mogelijkheid geschapen voor een reeks nieuwe ontwikkelingen. De trekker was klaar op het juiste moment want er kwam in die jaren veel vraag naar trekkers en landbouwmachines; ze hadden de handen vol alleen al om de Scandinavische markt tevreden te kunnen stellen.
In 1952 werden de gloei-kop motoren vervangen door viertakt motoren met directe inspuiting. Dit is een van de zeldzame merken die de overstap van gloei-kop naar vier-tact met succes hebben doorstaan. De meeste gloei-kop merken zijn aan de gloei-kop blijven vast houden en daardoor verdwenen, denk maar aan Lanz Bulldog enz.
Van Bolinder - Munktell tot VOLVO.
In het begin van de jaren 1940 ging Bolinder- Munktell samenwerken met Volvo voor de ontwikkeling en fabricage van transmissies. Deze samenwerking werd door de jaren hechter en in 1950 werd Bolinder -Munktell door Volvo opgekocht. Toen het nieuwe diesel programma klaar was, werd het BM productie schema veranderd in vier zware groepen trekkers, motoren, maaidorsers en wegschaven.
In 1954 had Volvo al een grote stap gemaakt als fabrikant van aannemingsmachines, toen een op de trekker gebouwde achterlader gepresenteerd werd. Het model H10 werd al snel populair.
In 1961 waren er al 2700 exemplaren van dit type verkocht.
In 1959 kwam een nieuw type op de markt, de 218, die sterker maar ook meer comfort voor de bestuurder had. In de loop van 10 jaar werden er hiervan 8500 gebouwd, een werkelijk allround machine.
In de loop van de jaren 1960 ontwikkelde zich in deze branche een geweldige expansie; Volvo had dit al voorspeld en was er klaar voor.
In 1966 werd hiervoor het bewijs geleverd: Volvo presenteert de eerste knik bestuurde dumper. Deze machine werd snel heel populair over de hele wereld. Er is een record aantal dumpers geproduceerd, meer dan 10.000 exemplaren, een record dat niet te verbeteren valt.
In 1973 werd de naam van de firma veranderd in VOLVO BM.
In 1979 kocht Valmet de Zweedse Volvo BM tractorfabriek. De wortels van Volvo BM en zijn voorgangers Bolinder -Munktell zijn diep in de Zweedse industriële geschiedenis verankerd. De eerste tractor van de Zweedse tak van Valtra was klaar in 1913.
Valmet en Volvo BM fuseerden in 1978 en de eerste Volvo BM- Valmet 05 tractor serie die ze ontwierpen werd gelanceerd in 1982.
Valmet was een Fins industrieel consortium, dat zich met diverse activiteiten in de metaalindustrie bezighoudt. Het is opgericht in 1951 als staatsbedrijf (originele naam Valtion Metallitehtaat - "Staats Metaalbedrijf") om de door de Sovjet-Unie na de Tweede Wereldoorlog opgelegde herstelbetalingen te coördineren. In 1999 fuseerden Valmet en Rauma om Metso te vormen.
Valmet heeft nog geen eigen auto's gemaakt. In het verleden assembleerde Valmet Saab cabriolets, de Opel Vectra, Talbots en de Lada Samara Baltic.
Valmet produceert ook tractoren, bekend onder de naam Valtra – tegenwoordig onderdeel van AGCO.
Andere producten van Valmet zijn wapens, vliegtuigen, machines voor de papierindustrie en apparatuur voor procesbesturing. Valmet heeft ook scheepsmotoren geproduceerd onder de merknaam VIRE.
Valmet 20(1956-1963)De sympathieke kleine tractor die het pad effende voor
dieselmodellen.
De Valmet 20 was verkrijgbaar met twee motoren: een benzine-paraffinemotor van 19,5 pk en een benzinemotor van 23 pk. De krachtigere motor werd in zijn tijd met open armen ontvangen op de voornamelijk kleine boerderijen in Finland. De tractor woog 900 kilo.
Valmet 33 D(1957-1959)De dieseltractor die leidde tot de oprichting van Valmet do Brasil.
De driecilindermotor van 2,7 liter van de Valmet 33 D ontwikkelde 37 pk. De tractor woog 1700 kilo en bezat zes versnellingen vooruit en twee achteruit. De 360 D, die op de 33 D was gebaseerd, liep eind 1960 in Brazilië van de band.
Valmet 900(1967-1973)De eerste tractor met een integrale veiligheidscabine.
De cabine was vrij goed geïsoleerd en uitgerust met verwarming, net als in een auto. De besturing was hydrostatisch en de versnellingsbak gesynchroniseerd met 8+2R versnellingen. De Valmet-motor ontwikkelde 90 pk en de tractor woog 3200 kilo. Voor het eerst in een productietractor maakten het dashboard en de bedieningselementen integraal deel uit van de cabine.
Valmet 502(1971-1982)De eerste in een reeks ergonomische tractors.
De ergonomische tractors van Valmet zetten de trend voor tractors met cabines in de vroege jaren 70. De versnellingshendels bevonden zich aan de rechterzijde, de besturing was hydrostatisch en het verwarmings- en ventilatiesysteem bevond zich net als bij een auto onder het dashboard, zodat de lucht naar boven op de voorruit en naar beneden op de voeten kon worden gericht. Dankzij het record lage geluidsniveau in de cabine, kon de motor op maximumvermogen werken, wat de productiviteit verhoogde.
Valmet 1502(1975-1979)Een interessant concept.
Zes wielen zorgden voor een gestage voortbeweging zonder veren, zowel in het veld als op de weg. Alle banden hadden dezelfde afmetingen, zodat het gewicht gelijkmatig over alle zes wielen was verdeeld. De Linnavuori motorenfabriek van Valmet ontwikkelde de 6,6 liter CS-motor met zes cilinders (150 pk SAE) speciaal voor de 1502. Deze motor werd de basis voor alle moderne AGCO SISU POWER motoren. Het unieke cabineontwerp verbeterde de zichtbaarheid en hield het interieur koel dankzij de schaduw van het grote dak.
Volvo BM Valmet 705-4(1982-1991)Het populairste model van de 05-serie dat door Valmet en Volvo BM samen werd ontwikkeld, was de Volvo BM- Valmet 705-4 van 83 pk. Deze tractor met vierwielaandrijving was goed voor een relatief laag leeggewicht met een uitstekende gewicht verdeling, aangezien de motor zich boven de aangedreven vooras bevond. De versnellingsbak was relatief kort, waardoor een brandstoftank van 180 liter tussen versnellingsbak en vliegwielhuis kon worden geplaatst. Het traditionele hydrauliekhuis werd verwijderd en de hydraulische differentieel-as werd geïntegreerd in het aftakashuis. Dit maakte het mogelijk om de cabinevloer plat te houden, wat betekende dat de stoel 180° kon draaien.
Valmet 138-4 Turbo(1983-1987)De eerste tractor met turbolader en vierwielaandrijving in Brazilië.
De 138-4 werd geïntroduceerd in 1983 en vestigde een stevige reputatie voor grote Valmet en Valtra tractors dankzij de productiviteit en betrouwbaarheid. De motor produceerde 140 pk, de tractor woog 5930 kilo met standaardgewichten en het maximale werkgewicht bedroeg een indrukwekkende 8140 kilo.
Valmet Mezzo 6400(1992-2007)Een nieuwe generatie tractors, zowel qua uiterlijk als qua technologie.
De Mezzo-serie bestond oorspronkelijk uit vier modellen: de driecilinder 3,3 liter 6100 met turbolader en 79 pk, de viercilinder 6300 met turbolader en 85 pk en de populaire 6400 met 95 pk. Het krachtigste viercilindermodel met turbo, de 6600, beschikte over dezelfde transmissie als het zescilinder 8100 model. De Valmet Mega 8000-serie werd in 1993 geïntroduceerd naast de 6000-serie met viercilindermotoren. De Mezzo 6000-serie bleef gedurende 15 jaar in productie.
Valmet Mega 8750 Sigma Power(1996-1999)Sigma Power bekroond met de gouden medaille op Agritechnica in 1997
Sigma Power was een verbluffende innovatie. Sigma Power kon 160 pk overbrengen via de transmissie die de wielen aandreef. Op het moment dat de aftakas minstens 30 pk overbracht, verhoogde de Sigma automaat het motorvermogen van 160 naar 190 pk. In 1998 werd de Hi-Tech transmissie geïntroduceerd voor de modellen uit de 6000- en 8000-serie en de typeaanduiding 8750 veranderde in 8950. Hoewel de tractor nauwelijks 5000 kilo woog, leverde de aftakas 172 pk.
Valtra S Serie(2001-2007)“Tractor van het jaar” in Europa.
Het design van de S-serie combineerde alle traditionele kenmerken van Valtra: een uitstekende verhouding tussen vermogen en gewicht, terug-rij mogelijkheden (TwinTrac), een comfortabele cabine en geavanceerde elektronica. Aanvankelijk werden twee modellen gelanceerd: de S230 en S260, beide aangedreven door een SiSu-Diesel van 8,4 liter met zes cilinders. De volledig gesynchroniseerde zes-bak was afkomstig van ZF en beschikte over een 4-traps Powershift. Zeven externe hydraulische ventielen waren standaard en ze konden via het display worden bediend.
Valtra T Serie(2002- )Nieuwe functies voor een superieure hydrauliek en rijcomfort.
Het design van de zescilinder T-serie is een ontwikkeling van de mooi gestroomlijnde S-serie. De T-serie staat bekend om zijn Aires-voorasophanging en cabineophanging. De externe hydraulische ventielen werden vervangen door elektronische lastafhankelijke ventielen waarmee het debiet en de timing van elk ventiel afzonderlijk via het bedieningspaneel kan worden ingesteld. Veel structurele componenten van de T-serie werden gebruikt bij de N-serie met viercilindermotoren, die in 2006 is geïntroduceerd.
Valtra Versu en Direct(2008- )Een nieuwe generatie transmissies, intern bij Valtra ontwikkeld om aan de specifieke behoeften van zijn klanten te voldoen.
De Versu is een vijf-traps-Powershift transmissie die de versnellingen ofwel automatisch of via knop-druk bedient – geen versnellingshendels meer! De Direct is een volwaardige CVT-transmissie voor traploos op- of afschakelen. De Versu- en Direct-transmissies delen een maximaal aantal onderdelen. Het grootste verschil zit in de hulp-as. De Versu maakt gebruik van meerplaat-koppelingen voor de Powershift, terwijl de Direct een hydrostatische variator gebruikt.
De AGCO SISU Power motorenfabriek in Linnavuori is nauw verbonden met de geschiedenis van Valtra. De Valtra-tractors die in Suolahti worden gebouwd, zijn altijd al met motoren van AGCO SISU Power uitgerust of die met van de voorgangers SISU diesel en Valmet diesel. Vandaag worden AGCO Sisu Power motoren geproduceerd in verschillende fabrieken wereldwijd en worden ze teruggevonden onder de motorkap van Valtra en veel andere machines.
Valtra mag dan wel 60 jaar oud zijn. Het is een dynamisch en toekomstgericht bedrijf. De kleine Finse producent is uitgegroeid tot een wereldwijd tractormerk. Als onderdeel van AGCO Corporation weet Valtra zich gesteund door een van de grootste landbouwgroepen ter wereld, waar onder andere MF en Fendt onder vallen.
Wij zoeken alles wat met B-M, Volvo trekkers - auto - vrachtwagen - grondverzet - industrie – bosbouw. Ook zijn Valmet en Valtra tractoren welkom op onze thema ring van 2011 op zaterdag 13 augustus op de Oude Rielseweg in Alphen.
Copyright © S.T.T.A. 2010 - 2024